Fröken Low Carb

Nu sprack ju fastan i och med den grekiska salladen och allt annat som jag stoppat i käften under dagarna. Jag funderar istället på att köra en low-carb diet som ett sista försök nu veckorna innan jag åker hem. Just en sådan diet var min inkörsport i vikt-träsket vid 13 års ålder. Jag läste en tidining (Amelia?) där det stod om Atkinsdieten och eftersom jag var ett barn som älskade bullar och godis hade jag en del att ta av så jag bestämde mig för att ge den ett försök. Den sommaren gick jag ner 7 kilo + att jag växte 5 cm. På hösten kom jag tillbaks som en ny (snyggare) människa och det var den bästa kicken någonsin att höra från alla hur lång och smal man hade blivit. Skulle nog vilja påsta att det sedan dess gått upp och ner, smalast minst tjock var jag på hösten i 2:an på gymnasiet. Mitt mål är att knäcka den vikten.

Insåg idag att under den dryga månaden som jag haft bloggen har jag bara gått ner ynka 5 kilo. Känner mig som den största hycklaren någonsin när jag predikar och nyttiga middagar, promenader och om att inte hetsäta/spy när det är precis vad jag inte gör. Visst har vissa dagar gått bra men en viktnedgång på 5 kilo under en dryg månad bevisar att jag fuskat en hel del. 

Så nu är det dags för sista etappen innan jag åker hem. Kommer köra en diet bestående av till mestadels proteiner och grönsaker med ett lågt kolhydratintag, närmare bestämt under 20 g kolhydrater per dag.

Såhär ungefär kommer maten under en dag se ut för mig de sista tre veckorna:

Frukost Orkar/hinner aldrig äta frukost ändå. Kopp kaffe med mjölk?

Lunch 1 ägg + ost (50 g) och skinka (50 g).

Middag Ca 100 g räkor och grönsaker (typ tomat, broccoli, gurka och sockerärtor) 

Allt som allt blir detta ca 12 g kolhydrater. Alltså har jag "råd" att äta lite till, men jag tycker mängden mat är lagom som den är. Känns skönt att inte ligga precis på gränsen av vad som är tillåtet. Kaloriinnehållet är inte lika viktigt i en sån här diet men för de som undrar har jag räknat att det hamnar på ca 500 kcal.

Motion När jag kan röra mig normalt igen ska jag gå ut på promenader i minst 1,5 timme, som förut. Sittupsen vet jag dock inte hur de blir med...de funkar aldrig på mig iaf. We'll see.

Ska bli spännande att se om det ger lika goda resultat denna gång, någon annan som kör/tänker köra en Low-Carb och har ytterligare tips?

Kommentarer
Postat av: Bella

hej gumman! jag mår bra, men har dock inte haft ork till att blogga, därav min frånvaro. men jag är fortf en flitig läsare av din å tycker du gör ett fruktansvärt bra jobb!! du är så himla duktig å du ser, det ger resultat, förr eller senare:) kan ju passa på att berätta att jag spräckte 6:an i måndags (min bestämda vägningsdag) då jag vägde 59.3 :D blev hur glad som helst!! ska hem å fuskväga mej idag igen, måste "kontrollera" hur läget ligger till... kämpa på, jag börjar säkert blogga snart igen! Lots of love!

2008-06-12 @ 12:09:54
URL: http://waragainstmyself.blogg.se/
Postat av: jessica -PCT

Om du äter lowcarb så är det viktigt att du äter fett istället så du håller dig mätt och inte får lust att småäta.

Jag och DAniel gjorde slut igår, sedan kände jag mig dumpad. Jag hoppas att det kan vara bästa bantningsdieten.

Och nu när jag inte är ihop med nån som hatar cigaretter så ska jag köpa cigg istället för godis. Yes, nu ska jag bli av med fett! Slut på känslan av att bära en ryggsäck bakochfram. Nu ska tuttarna bli mindre, så jag kan köpa bhar på H&M igen!

2008-06-12 @ 12:40:26
URL: http://piercadeconversetjejen.blogg.se/
Postat av: elina

Heej :) Jag gillar din blogg, och läser den ofta, undrar om det är okej att jag länkar till dig? Du får gärna länka tillbaks också. Kram =)

2008-06-12 @ 12:55:15
URL: http://loosingmyself.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0